De kinderen hadden er weer helemaal zin in en waren enthousiast. Het was ook echt fijn om ze weer te zien deze week. Normaal sta ik zelf niet meer voor de klas, maar ben ik intern begeleider. Omdat we vier collega’s hebben in de risicogroep, draai ik twee dagen in de week groep drie. Het is eigenlijk heel leuk om weer een groep te krijgen, had er na deze periode ook wel zin in!
Het was best een uitdaging om een paar keer op een dag met zo’n groep zes- zevenjarigen de handen te wassen en de anderhalve meter afstand te houden, want als ze elkaar even willen helpen dan staan ze al naast elkaar. Al merk ik ook dat de kinderen zelf heel bewust zijn van waarom het nodig is, dus ze wijzen elkaar er ook op. Ik vond het eerst een beetje leeg en onwennig in de klas, want we hebben de groep van twintig kinderen opgedeeld over de dagen dus we zitten maar met een klein groepje. Maar na een kringgesprek waarin iedereen z’n verhaal mocht doen, was het snel weer gezellig. Ik had niet het idee dat de kinderen last hadden van ‘coronastress’.
We wilden ook van de groep weten wat ze juist fijn vonden aan het thuis leren. Zelf zijn we vorig jaar vanuit twee basisscholen gefuseerd naar basisschool De Leeuw en waren we sowieso al bezig met een duidelijke visie neerzetten. Corona kwam daar tussendoor, maar dit kunnen we natuurlijk meenemen. De kinderen gaven vooral aan dat ze het heel fijn vonden dat ze zelf konden kiezen wanneer op de dag ze welk vak konden doen. Die vrijheid willen we ze in de toekomst ook geven.
De eerste dag hadden we direct een vol programma, want ik wilde graag aandacht besteden aan het kringgesprek en het sociale en emotionele aspect, maar ook met de vakken aan de slag, zodat we een beeld zouden hebben van hoe het ervoor staat. Daar was ik positief door verrast! Een dikke pluim voor de ouders, want ze hebben het super gedaan. Ik ben er ook echt wel trots op hoe we het vanuit school hebben opgepakt in de afgelopen periode. Alle leraren hebben veel contact gehad met de kinderen en ouders en er zijn leuke dingen georganiseerd. Filmpjes met opdrachten, maar ook juffen en meesters die boeken voorlazen en dat opstuurden aan de jongsten. We hebben zelfs het Koningsspelen ontbijt vanuit huis gedaan. Allemaal in het oranje gekleed en dan videobellen. En voor moederdag hebben sommige leraren een ‘doe-het-zelf-pakketje’ bij de kinderen aan de deur gehangen, om toch nog iets leuks voor de moeders te kunnen maken.